maandag 17 juni 2013

Baafje, Bauw of Borstlap



De laatste aankoop 50 stuks.


Toen was ik al een keer op Marken en kocht ik enkele Baafjes.


Andere naam  is Bauw of Borstlap. De oorsprong is vermoedelijk dat het een wasbare bescherming tegen morsen was en heeft een blijvende plaats in de klederdracht gekregen. Door de keuze van meestal antieke stoffen is het een voorwerp van pronk geworden in de klederdracht op Marken. Op koninginnedag kleurig oranje en in tijd van rouw hoofdzakelijk donkere stoffen.

Bij deze mevrouw in het Marker Museum is het gebloemde Baafje goed te zien.


In Mei was ik er weer en kocht ik er weer 10 bij.


Maar wat zijn nu 16 lapjes als je daar een keer wat van wilt maken, niks toch?

Ik wist waar ik ze gekocht had maar wist geen naam. En om nou weer een ritje naar Marken te maken vond ik ook van de gekke.
 Leve Google! Via Google Maps' street view 'liep' ik precies de route die we de laatste keer gelopen hadden. En laat nu de naam en telefoonnummer op de buitenkant van de winkel geschilderd zijn. Na een paar telefoontjes keurig een pakketje thuis met nog eens 50 lapjes. Vooruit betalen? Nee hoor dat hoefde niet; ik doe er mijn kaartje bij met mijn gegevens zei de lieve eigenaresse, en anders kom ik het halen:)





Inspiratie genoeg te halen in dit boek

En nu een keer moed gaan verzamelen om de schaar er in te zetten, gewoon zonde van al die prachtige antieke lapjes.

2 opmerkingen:

  1. Marja, het moet niet gekker worden... koop je lapjes om te verknippen, wil je er niet in knippen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je lapjes zijn erg mooi. Ik hoop ook nog eens oude klederdracht stofjes te kopen. Weet je wat ik wel vind? Het knippen is misschien in het begin raar maar als je er eenmaal een geheel van gemaakt hebt worden die stukjes beter bewaard dan toen ze allemaal los lagen. Waarschijnlijk wordt er dan later ook beter voor gezorgd. Helemaal leuk als je achterop een uitgebreid label met de herkomst en de datum doet. Je 'hoort'het wel: ik zie het wel zitten;)
    Groetjes
    Anemieke

    BeantwoordenVerwijderen