maandag 10 oktober 2022

Hooimadam

 


Voor een Jubileum verjaardag van een vriendin
maakte ik een Hooimadam of Pannestoof
Voorheen was het een Hooikist.
Zoek maar eens op waar ze voor gebruikt worden/werden.
Jl zaterdag stond er een artikel in het AD
dat er in deze tijd weer teruggegrepen wordt
naar gebruiken welke vroeger heel gewoon waren.



Diverse patronen heb ik bekeken,
o.a. deze van de Landleven.
Nu denk je dat als je soms wat aan quilten doet
dit een makkie is...
Nou dat viel best tegen
de vulling is van een oud dekbed maar dan wel dubbel!!
en dit alles op de naaimachine maakte dat het
best wel een getob was.
Maar ik heb begrepen dat hij al goed in
gebruik is (bijna dagelijks een foto:-)
dus dan is het het allemaal waard toch.
Nu op zoek naar een oud dekbed om er ook een 
voor mijzelf te maken.

Mijn moeder zou zeggen:
"Hoe komt Jan Splinter door de winter"

***

Elke dag een steekje
is een hemdsmouw in een jaar.
of
Ooit komt 't af

3 opmerkingen:

  1. Leuk en praktisch, maar lijkt me inderdaad lastig maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat grappig, ik had net een verhaaltje op mijn blog gezet over mijn hooimadam. We zoeken allemaal oplossingen voor deze energie crisis. Die van jou is erg leuk geworden. Je kunt hem ook vullen met schapenwol ipv een oud dekbed. Als het te dik is misschien mbv knopen de lagen op elkaar maken (katoenen draad door de lagen steken en dan vast knopen)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een uitvinding de hooimadam. Ik gebruik hem veel. Gezamenlijk met onze bee (samen met Conny, hierboven) hebben we eentje gemaakt met schapenwol gevuld. Later heb ik het pompoen model gemaakt, deze is wat gemakkelijker te maken door de aparte compartimenten die je opvult met schapenwol. Groetjes Frea

    BeantwoordenVerwijderen